wahacze audi a4

Z Wikipedii, definicja wahacza:

Wahacz ? sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu.

Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy.

Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym. Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji.
Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni, po której pojazd się porusza.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wahacz

Zawieszenie - podstawowa wiedza

wahacze audi a4
Zawieszenie pojazdu ? zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu.
Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie.
Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu.
Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą: elementy prowadzące koło ? odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia ? np.
wahacz, drążek poprzeczny (np.
drążek Panharda) lub wzdłużny, elementy resorujące (np. resor piórowy lub sprężyna śrubowa), elementy tłumiące (amortyzator). Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na: zależne ? ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np.

sztywny most na resorach piórowych), niezależne ? ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np.

kolumna MacPhersona), półzależne ? ruch jednego koła danej osi w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło (np.
zawieszenia z belką skrętną lub resor piórowy poprzeczny). Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zawieszenie_pojazdu

Amortyzator - jak działa?

Amortyzator ? mechanizm, którego zadaniem jest przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym.

Używany jest w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań i zwiększenia komfortu eksploatacji. Ze względu na medium tłumiące ruch, amortyzatory można podzielić na: hydrauliczne, pneumatyczne, hydropneumatyczne, magnetyczne, elektromagnetyczne, cierne, powietrzne, elastomerowe, sprężynowe, gumowe. W pojazdach (samochodach, motocyklach, rowerach) amortyzatory stosuje się w celu zmniejszenia kołysania resorowanego nadwozia, oraz zapobiegania oderwaniu koła od podłoża na wybojach (tzw.

"podbicia").

Amortyzatory w zawieszeniu samochodu kontrolują pracę sprężyn tłumiąc drgania o różnej częstotliwości (szybkość ruchu amortyzatora), amplitudzie (suw pracy amortyzatora) i przyśpieszeniu (siła działająca na amortyzator).

Dzięki odpowiedniemu tłumieniu wbicia i wybicia amortyzatora ciężar masy resorowanej samochodu jest rozkładany możliwie jak najbardziej równomiernie na wszystkie koła, niezależnie od warunków ich pracy, w celu uzyskania jak najlepszej przyczepności kół do jezdni przy zachowaniu dobrego komfortu podróżowania.
Im amortyzator bardziej miękki (montowany fabrycznie ? o niskich siłach tłumienia wbicia i wybicia), tym więcej energii pochłania i mniej drgań przenosi z masy nieresorowanej na resorowaną, zapewniając duży komfort podróżowania lecz pozwala jednocześnie na większe kołysanie samochodu podczas i po pokonaniu nierówności niż amortyzator twardszy (sportowy ? o wyższych siłach tłumienia wbicia i wybicia). Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Amortyzator.

Widok do druku:

wahacze audi a4

Poprzednie wpisy:

Następne wpisy: