Serwisowanie pojazdów spalinowych

Dodane: 02-08-2016 06:23
Serwisowanie pojazdów spalinowych Czujnik wałka rozrządu

Jak funkcjonuje nowoczesny potencjometr?

Współczesny potencjometr cyfrowy jest w rzeczywistości zespołem wielu (np. 100) rezystorów i przełączników CMOS. Logiczne układy sterujące włączają odpowiednie klucze odpowiednio do zawartości licznika. W praktyce w strukturze znajduje się od 16 do 256 przełączników, a rezystorów zawsze o jeden mniej. Jeśli wszystkie rezystory składowe są jednakowe, uzyskuje się potencjometr o charakterystyce liniowej. Do regulacji głośności w urządzeniach audio lepiej nadają się układy, w których rezystory mają różne wartości, a wypadkowa charakterystyka regulacji ma charakter logarytmiczny (ściślej wykładniczy).

Przewaga układu cyfrowego nad tradycyjnym potencjometrem, polega na braku jakichkolwiek trzasków, zakłóceń lub szumów charakterystycznych dla potencjometrów mechanicznych, szczególnie tych tanich, o nie najlepszej jakości. Ponadto potencjometr cyfrowy zapewnia idealną powtarzalność ustawień, jednak za cenę ograniczenia płynności regulacji do skończonej liczby kroków.

Układ potencjometru cyfrowego znajduje zastosowanie w sprzęcie audio, takim jak wzmacniacze lub miksery.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Potencjometr


W jaki sposób korzystnie naprawić samochód?

Samochody często się psują i zwykle w takich sytuacjach chcemy jak najszybciej je naprawić. Najlepiej oczywiście będzie dla nas, jeśli taka naprawa będzie nie tylko skuteczna i porządna, ale jednocześnie niedroga, dzięki czemu zaoszczędzimy sobie dużych wydatków. Nie zawsze oczywiście udaje nam się osiągnąć takie rzeczy, jednak zawsze istnieje opcja, żeby zrobić to w odpowiedni sposób. Najlepiej będzie oczywiście znaleźć sprawdzony zakład mechaniczny, w którym nasz samochód będzie naprawiony solidnie i bezproblemowo. Na rynku jest obecnie bardzo wiele takich miejsc, więc z pewnością uda nam się znaleźć takie, które zaoferuje nam konkurencyjne warunki. Nie powinno nas to kosztować wiele wysiłku.


Wał korbowy - co to?

Wał korbowy (lub wał wykorbiony) ? rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.

Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwyczajowo wałem korbowym nazywa się wał będący częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i podobnych im urządzeń.

W budowie wału korbowego wyróżnić można czopy główne(1), leżące w osi łożysk wału i o trochę mniejszym przekroju czopy korbowe(2), oddalone od tej osi.

Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Wały korbowe odkuwane są ze stali węglowej bądź rzadziej ze stali stopowej. Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy