księgowość warszawa ochota

Prawo w księgowości

księgowość warszawa ochota Księgowość to obszar, w którym podstawowe zadania koncentrują się przede wszystkim na różnego rodzaju wyliczeniach i zestawieniach danych liczbowych, które w dalszej kolejności wykorzystywane są do tworzenia statystyk oraz sprawozdań.
Wyliczenia muszą odbywać się według ustalonych zasad i być zgodne z podstawowymi dokumentami prawnymi.
Należy do nich między innymi ustawa o rachunkowości, a także dokumenty uwzględniające międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej oraz prawa podatkowego.
Znajomość przepisów pomaga księgowemu w codziennej pracy, ale także ujednolica jego działania i pozwala weryfikować rzetelność dokonywanych wyliczeń i przygotowywanych zestawień.

Księgowość w firmie pod kontrolą

Prowadzenie finansów w firmie zazwyczaj powierzamy specjalistom znającym się na księgowości i rachunkach.
Ale samo dokonywanie rozliczeń i operacji finansowych w firmie nie wystarcza.
Niezbędne jest także kontrolowanie, czy są one wykonywane właściwie i zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi.
Kontrola dokumentów finansowych ma uwzględniać zarówno stronę merytoryczną, formalną, jak i rachunkową.

W firmie powinna być powołana jednostka, która będzie odpowiadać za tą kontrolę i zatwierdzać poprawność dokumentów finansowych.

Jest to o tyle istotne, że kontrola ta jest również prowadzona przez pomioty zewnętrzne, na przykład Urząd Skarbowy, który za nieprawidłowości w rozliczeniach wyznacza kary pieniężne.

Jakie ustawy powinien znać księgowy

Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw.
Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową.

Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym.

Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy.
Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem. .